Om

Livesända reflektioner från dataspel, bildning och skolans roll. För och med lärare, IT-pedagoger, forskare, konsulter och andra samhällsutvecklare.

Spelbildning lanserades i september 2011 av Richard Gatarski. I blogginlägget Spelbildning, om lärande i kubik förklarar han bakgrunden och sina motiv. I korthet vill Richard genom Spelbildning:

  • lära sig mer om dataspel. En sak han lärt sig, som lärare bland annat på Universitetet, är att det bästa sättet att lära sig något är att undervisa om detta något. Dvs genom att lära ut lära man sig själv.
  • förmedla. Här kunskap, insikter, erfarenheter, forskning, galna idéer om datorspel i skolsammanhang. Till framförallt skolfolk.
  • experimentera. Spelbildning blir en plattform för att pröva och utveckla formen livesänd webbtv.

Är du intresserad av hur Richard ser på spel och skolans roll i ett längre och provokativt perspektiv, rekommenderas i Epic win: spelförståelse som kärnämne.